Ahad, 16 Oktober 2011

PENEROKA KERTEH 2 & 3 SAMAN FELDA.....

Seramai 77 peneroka dari tanah Rancangan Kerteh 2 & 3 telah mengemukakan saman kepada felda untuk menuntut wang tanam semula.Saman itu dibuat di mahkamah Kuala Terengganu pada 13 Oktober yang lalu.
Peguam Mohd Kamarulzaman Abdul Wahab dari Tetuan Aziz & Co telah mewakili para peneroka terbabit.
Turut hadir dihari tersebut adalah Pengerusi Anak,Mazlan Aliman

Menurut peneroka Kerteh 3,Pihak felda telah gagal memulangkan kembali wang caruman tanam semula sebanyak RM 17.000 yang dipotong sejak 20 tahun yang lalu.Ini kerana para peneroka yang terlibat telah mengusahakan proses menanam semula sendiri tanpa melibatkan pihak felda.Menurut beliau lagi, potongan itu telah dilakukan mulai 1970 pada kadar RM 3.34 sehektar dan pada 1985 kadar potongan telah dinaikkan kepada RM 4.00 sehektar hingga sekarang.

Seorang peneroka Kerteh 2 pula menyatakan peneroka dipotong caruman tabung menanam semula sebanyak RM 40.00 seorang selama 25 tahun..Membawa kes ini ke mahkamah bukanlah pilihan mereka ,namun setelah semua usaha untuk mencari kata sepakat gagal,memaksa untuk mencari penyelesaian dimahkamah.

Sehingga kini terdapat hampir 2000 peneroka felda diseluruh negara yang telah memfailkan saman keatas felda kerana isu  KPG  yang melibatkan jumlah sebanyak RM 1.5 billion..menurut kenyataan dari pengerusi Anak, Encik Mazlan Aliman.









1 ulasan:

  1. The Art of Ceramic vs Titanium: How to Make It Easier
    There is titanium men\'s wedding band no more aggressive chi titanium flat irons art of the infiniti pro rainbow titanium flat iron Ceramic micro touch titanium trim vs Titanium. A few titanium fishing pliers ceramic-based applications are offered. This is the first and most comprehensive

    BalasPadam